Історія Docudays UA, «Архів війни» та програма «Монтажний перехід»

20 Docudays UA створив багато ексклюзивного контенту, доступного після завершення фестивального тижня! Онлайн-кінотеатр DOCUSPACE перетворився на стримінговий сервіс для освітніх кіноподій та актуальних правозахисних дискусій, а сайт Docudays UA — на повноцінний журнал про кіно й права людини. Ми започатковуємо серію дайджестів, де ділитимемося з вами найцікавішими знаннями, зібраними за фестивальний час. Сьогодні пропонуємо зануритися в три тексти, що глибше познайомлять вас з історією фестивалю та його проєктами. 

Ми зібрали разом людей, які стояли біля його витоків: продюсера Геннадія Кофмана, правозахисника Володимира Яворського, сценаристку, засновницю Мережі кіноклубів DOCU/КЛУБ Аллу Тютюнник (долучилася до фестивалю в 2007 році) та очільника програм Міжнародного фонду «Відродження» Романа Романова. Ми розпитали їх про легендарний початок — перші кроки фестивалю, а також про проблеми, досягнення та виклики для документалістики воєнного часу. Про історію улюбленого кінофестивалю читайте в матеріалі «Все було недарма: до двадцятиріччя фестивалю» на сайті Docudays UA

У березні 2022 року ГО «Докудейз» разом з Infoscope почали працювати над проєктом «Архів війни» (Ukraine War Archive). У тексті «Джерела майбутнього: “Архів війни” та мистецька інтерпретація» Анастасія Холявка, мистецтвознавиця, керівниця проєкту «Міський медіаархів», розмірковує про практику роботи з архівним матеріалом на прикладі кількох кейсів творчої взаємодії з базою свідчень «Архіву війни». Серед них — документальний фільм Тетяни Симон «Свідки» та відеоінсталяція художника Євгена Арлова «За вікном», показані на 20 Міжнародному фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA. Читайте матеріал за посиланням

Для нас однією з найбільш важливих програм 20 Docudays UA є добірка  «Монтажний перехід», сформована кінокураторкою та культурною менеджеркою Ольгою Бірзул. У програмі представлено чотири стрічки, які дозволяють по-різному подивитися на мистецтво монтажу та кіно загалом. Програма присвячена чоловіку Ольги Бірзул, Віктору Ониську, талановитому режисеру монтажу з 15-річним досвідом, другу Docudays UA, військовому командиру, що загинув, боронячи Україну. Журналістка Дарія Бадьйор поговорила з Ольгою Бірзул про програму, її багатошаровість, теми, рефрени та меседжі. Читайте у тексті «Критичний погляд на кіно мусить бути базовою навичкою» на сайті Docudays UA. 

До кінця сьогоднішнього дня в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE можна переглянути фільми Civil Pitch 2.0 з програми 20 Docudays UA. «Під крилом ночі» Лесі Дяк, «89 днів» Павла Дорогого, «Наша робо сім’я» Анастасії Тихої та «Гості з Харкова» Галини Лавринець — це чотири щемкі історії, які дають нам змогу осмислити реальність, в якій ми опинилися після 24 лютого 2022 року, та допомагають пережити травми та труднощі сьогодення. 

Крім цього, дивіться стрічку «Портрет на тлі гір» Максима Руденка, що оповідає про творчий доробок загадкової карпатської фотографки Параски Плитки-Горицвіт. 

Зображення: фото Стаса Карташова та кадр з фільмів «89 днів» та «Аркадія».