Основний інстинкт (1992) / Думка

Цей фільм — дитя нуару, неонуару та джало. Не збираюся довго говорити про його художню цінність, хоч вона цього і заслуговує. “Основний інстинкт” – не шедевр, але міцний трилер, добре знятий, бо непогано приховує істину. В ньому також Шерон Стоун сильно змінила образ фатальної жінки — чесність її героїні подекуди відвертіша, за відому сцену. Так, ця жінка небезпечна, але наскільки? Важко відповісти навіть після закінчення фільму.

У тексті є спойлери!

Я передивився цей фільм вперше за багато років і зрозумів, що раніше бачив не те кіно. 

Хто з героїв фільму змінюється у процесі?

Героїня Шерон Стоун з перших секунд пояснює свою позицію — секс без обов’язків та розкуте життя. Вона залишається вірною собі протягом всього фільму. Її персонаж не змінюється.

Героїня Джейн Тріпплхорн, на мою думку, також не змінюється. Однак потрібно звернути увагу на те, що відбувається з її мімікою після деяких сцен з героєм Дугласа.   

Що відбувається з персонажем Майкла Дугласа? В перші хвилини ми бачимо його як звичайного копа. І лише потім дізнаємося, що він пиячив, приймав наркотики, палив та мав позашлюбні стосунки. Ми дізнаємося, що він вбив людину. Потім — що насправді двох людей, туристів. Ще пізніше — що він застрелив чотирьох людей за п’ять років. І що його дружина покінчила життя самогубством. 

Поступово персонаж Дугласа знов починає пити та палити. Він неодноразово проходить психологічну комісію. В його житті знову з’являється секс. Він повертається до свого “я”, відходячи від того образу, що глядачу подається на перших хвилинах. 

Він вуаєрист (що нам демонструють кілька разів), гвалтівник (ця сцена викликала багато обурення, хоча навряд стільки ж, як сцена у “Солом’яних псах”), і, взагалі-то, він серійний вбивця. Ось чому.

Людина, яка подається глядачу як головний вбивця, за сюжетом вбила максимум п’ять людей. Через персонажа Дугласа гине від шести до семи людей (це вже як розглядати факт самогубства його дружини).

Персонаж Стоун вивчає серійних вбивць і товаришує щонайменше з двома. Потім вона починає сексуальні стосунки із поліціянтом, який застрелив чотирьох людей. Вона називає його Стрілець — тобто, дає йому прізвисько. Маркує його, як Сина Сема чи Зодіака.

В кінці фільму герой Дугласа знов застрелив людину. Винну, але без зброї. Це ніби випадковість, але й туристів він застрелив за невідомих нам обставин, втім ясно, що нібито випадково. Це коло і це комбо. Він — Стрілець.   

Ще можна порівняти сцени допиту головних персонажів в тій самій кімнаті, і ви побачите, що персонаж Дугласу максимум на що спроможний — повторити жарт персонажа Стоун. Тільки він знервований і, на відміну від неї, навряд би пройшов перевірку на поліграфі при правильних питаннях. 

Зараз, після перегляду цього фільму, я бачу маніпуляцію двох психологів не просто поліціянтом, а фактично серійним вбивцею, який сам не розуміє ким він є. Багато років тому, я більше споглядав за відвертими еротичними сценами, тож проґавив це.